Asiakaslähtöinen palvelu – Mitä se oikeasti tarkoittaa ja miksi sillä on väliä?

Lue tiivistelmä
Tänä päivänä asiakas ei etsi vain tuotetta tai palvelua. Hän odottaa nopeaa, sujuvaa ja hänen tarpeisiinsa reagoivaa kokemusta. Asiakaslähtöinen palvelu ei ole pelkkä hyvän tahdon ele. Mielestämme se on kilpailuetu, joka näkyy parhaimmillaan suoraan yrityksen tuloksessa.
Tässä blogissa pureudumme siitä, mitä asiakaslähtöisyys tarkoittaa käytännössä. Samalla avaamme Moontalkin mietteitä siitä mitkä asiakaskommunikaation haasteet ovat liiketoiminnalle kriittisiä ja miten moderni puheteknologia voi tukea sen kehitystä.
Back to basics: Mitä on asiakaslähtöinen palvelu?
Asiakaslähtöinen palvelu tarkoittaa sanakirjan mukaisesti, että yritys katsoo asioita asiakkaan näkökulmasta. Reaktiivisen ”soitamme takaisin” -mallin sijaan palvelun tulisi olla ennakoivaa, yksilöllistä ja tilanteeseen mukautuvaa toimintaa.
Keskeistä asiakaslähtöisessä palvelussa on:
Asiakkaan ymmärtäminen
• Mitkä ovat asiakkaalle merkittäviä haasteita?
•Kuinka voit parhaiten ratkaista tai helpottaa niitä?
Palaute ja kehittäminen
• Kehitetäänkö toimintaa käyttäjien tai asiakkaiden palautteen pohjalta?
Helppo yhteydenotto
• Voiko asiakas ottaa yhteyttä monikanavaisesti?
• Saako asiakas oikeaan henkilöön yhteyden?
Nopea, henkilökohtainen reagointi
• Kuinka nopeasti asiakas huomioidaan?
• Tuleeko asiakkaalle tunne että häntä on kuunneltu?
Miksi asiakaslähtöisyys kannattaa?
Kaikki tiedämme omasta kokemuksestamme sen, että kun asiakas tuntee olevansa huomioitu ja ymmärretty, asiakastyytyväisyys kasvaa. Tyytyväisten asiakkaiden halukkuus suositella palvelua muille on suoraan yhteydessä asiakassuhteen pitkäaikaisuuteen.
Luottamus rakentuu avoimesta keskustelusta
Me Moontalkilla uskomme suoraan ja avoimeen kommunikaatioon. Mielestämme pitkäaikaiset asiakassuhteet syntyvät arjen pienistä onnistumisista. Haluamme mahdollistaa vuorovaikutuksen ihmiseltä ihmiselle.
Moni yritys tarjoaa samaa tuotetta, mutta suurin yrityksen erottautumistekijä rakentuu aktiivisen asiakasymmäryksen päälle. Kun asiakkaan haasteet ja jatkuvat arjen hidasteet otetaan huomioon, luottamusta saadaan rakennettua pelkkää palvelusopimusta pidemmälle.
Laadukas mobiilivaihde tärkeimpänä työkaluna asiakaslähtöiseen palveluun

Moontalk Mobile ei ole vain mobiilivaihde. Kehitämme omaa teknologiaamme loppukäyttäjää silmällä pitäen. Tavoitteenamme onkin siis tarjota oikeat työkalut, jotta sinä voit palvella omia asiakkaitasi paremmin.
Moontalk Mobilea hyödyntämällä luot asiakkaallesi oikeanlaisen kokemuksen läpi jokaisen asiakaspolun kosketuspisteen:
Soittajantunnistuksen avulla tiedät heti kuka soittaa. Näin voit aloittaa jokaisen keskustelun asiakashistoriaan pohjaten.
Takaisinsoitto- ja koputuspalvelut varmistavat, ettei yksikään puhelu ei huku bittiavaruuteen vaikka linjoilla olisi ruuhkaa. Jokainen asiakas tulee huomioitua ja voit keskittyä merkityksellisempään keskusteluun.
Automaattinen puheluiden reititys ohjaa asiakkaan suoraan oikealle henkilölle tai tiimille, oikea-aikaisesti. Vältät samalla turhaa puhelinten sointia ja jatkuvan hälyn aiheuttamaa kuormaa.
Lomavastaaja takaa palvelun jatkuvuuden lomakaudellakin ja tehostaa tiimien sisäistä viestintää. Läsnäolotilojen avulla tiedät missä ja milloin tiimisi on tavoitettavissa.
Helppo integraatio CRM- järjestelmiin tuo asiakastiedot käyttöösi ja vie puhelutiedot takaisin järjestelmään automaattisesti. Säästät aikaa ja lisäät laadukkaan datan määrää asiakaskortilla.
Tuloksena mahdollistat nopeampaa reagointia, parempaa asiakaskokemusta ja sujuvamman työpäivän koko tiimille.
Me olemme täällä sinua varten
Moontalkin missio on selkeä: parannamme yrityksesi viestintää, helpotamme työarkea ja viemme asiakaspalvelusi laatu uudelle tasolle. Haluamme vapauttaa kommunikaation osaksi laadukasta ja tehokasta liiketoimintaa.
Meillä et jää yksin teknologian kanssa. Tarjoamme asiantuntevaa tukea ja neuvontaa silloin kun sitä eniten tarvitset. Me puolestaan varmistamme, että sinä olet läsnä juuri silloin, kun asiakas sinua tarvitsee.
Asiakaslähtöinen palvelu ei ole yrityksesi lisäosa. Meillä se ohjaa tapaa toimia.
Ota yhteyttä ja rakenna asiakaskokemuksesta yrityksesi vahvin kilpailuetu.