Tietojohtamisen uudet työkalut – ymmärrystä reaaliajassa
4 tapaa, joilla Moontalkin reaaliaikainen puheraportiikka tehostaa liiketoiminnan seurantaa ja kehitystä.

Lue tiivistelmä
Tietojohtaminen ei enää perustu vain taulukoihin ja peräpeilin dataan. Reaaliaikainen, keskusteluista syntyvä ymmärrys tuo liiketoiminnan johtamiseen tarpeellisen, mutta vähän hyödynnetyn näkökulman.
Oikeiden työkalujen ja selkeän raportiikan avulla keskusteluista syntyvä sisältö ei ainoastaan kerro mitä on tapahtunut vaan myös miksi. Uudet tietojohtamisen työkalut, kuten Moontalk AIRI, avaavat aivan uuden tason asiakasymmärrykselle: ne mahdollistavat puheesta jalostetun datan reaaliaikaisen hyödyntämisen johtamisessa, kehitystyössä ja asiakaskokemuksen parantamisessa.
Kuinka hyödynnät puhedataa?
Modernissa liiketoimintaympäristössä talousjohtajan rooli on muuttunut pelkästä numeroiden käsittelystä kohti strategista liiketoiminnan ohjausta. Puheludatan laadukkaan analyysin kautta yritykset saavat uusia työkaluja liiketoiminnan seurantaan ja kehittämiseen. Moontalkin kommunikaatioratkaisu kerää puheludataa tuottaen reaaliaikaista raportiikkaa yritysjohdon tueksi. Samalla asiakasymmärrystä saadaan syvennettyä Moontalk AIRIn tuodessa keskustelujen sisällöt osaksi käytössä olevia asiakkuudenhallintajärjestelmiä.
Moontalkin kommunikaatioalusta ja Moontalk Mobile tarjoavat talousjohtajalle työkalut, joilla yrityksen puheviestintä muuttuu mitattavaksi liiketoimintahyödyksi. Tässä artikkelissa kerromme 4 vinkkiä puhedatan hyödyntämiseen.
Miksi puheesta syntyvä tieto on kullanarvoista?
Asiakaspalvelussa, myynnissä ja projektitoimituksissa syntyy päivittäin valtava määrä vuorovaikutusta, josta suurin osa kuitenkin katoaa samalla hetkellä kun puhelin lasketaan takaisin pöydälle. Jos puhelut jätetään tallentamatta tai saatua dataa ei jatkojalosteta, keskusteluista saatu arvokas tieto jää pelkän muistin varaan.
Tiedonhallinnan näkökulmasta relevantin tiedon suodattaminen ilman valtavien datamäärien keräämistä ja säilöntää on monen yrityksen suurin haaste. Ratkaisu löytyykin pelkän raakadatan sijaan asiasisällön tiivistelmistä ja aihekohtaisista luokitteluista. Oikeilla työkaluilla yritykset voivat suhtautua asiakasvuorovaikutuksen dokumentointiin liiketoiminnan kehittämisen näkökulmasta, resurssien haaskaamisen sijaan.
Arkisista keskusteluista käy kuitenkin usein ilmi:
• Asiakkaiden todelliset tarpeet ja kipupisteet
• Palvelun laatuun liittyvät havainnot
• Myynnin mahdolliset esteet ja onnistumiset
• Kehityskohteet tuotteissa, prosesseissa ja viestinnässä
1. Myynti muuttuu läpinäkyväksi
Moontalk Mobile tarjoaa reaaliaikaista dataa puhelujen määrästä, vasteajoista ja soittoprosenteista. Sinun ei tarvitse arvailla montako puhelua tiimisi soittaa, kuinka nopeasti he vastaavat tai mikä on todellinen konversio puheluista kaupoiksi. Yhdistäessä puheludatan myyntituloksiin, saat selkeämmän kuvan siitä, kuinka tehokkaasti myyntitiimisi hyödyntää puheaikaa.
Toimialasta riippuen myynnin tehokkuuden mittarina voidaan hyödyntää puhelujen ja kauppojen tai vaikkapa puhelujen ja saatujen tapaamisten suhdetta. Jokaisesta puhelusta kerääntyvän datan pohjalta voit samalla määritellä myyjille optimaalinen päivittäinen soittomäärä, jonka myötä ote myynnin operatiiviseen kehittämiseen paranee.

Puheluiden vasteaikojen vaikutus kauppojen toteutumiseen tuo lisätietoa sekä myynnin että asiakaskokemuksen osalta. Asiakaskommunikaatiota hidastavat pullonkaulat eivät ainoastaan vähennä luottamuksen syntymistä vaan voivat karkottaa potentiaalisen kaupan pahimmassa tapauksessa kilpailijalle.
2. Asiakaspalvelun kustannukset kirkastuvat
Moontalk AIRIn tuottaessa tiivistelmät asiakaspuheluiden sisällöstä, talousjohto pääsee tarkemmin perille niistä ongelmista, jotka kuluttavat eniten asiakaspalvelun resursseja. Keskustelujen olennainen sisältö muuttuu helposti luettavaksi dataksi, josta yritykselle kohdistuvat kalleimmat ongelmatyypit tai haasteet ja niiden toistuvuus voidaan havaita nopeammin.
Asiakaspalvelun resurssien käyttö yksittäistä asiakasta kohden on laskettavissa tarkemmin kun kaikki asiakaskohtaamiset ja niiden aiheet saadaan luettua suoraan CRM:stä. Tällöin myös toistuvasti nousevien ongelmien kustannusvaikutuksia voidaan seurata ja mitata pidemmällä aikavälillä.
Kategorisoimalla puheluissa esiintyvät ongelmatyypit voit kohdistaa kehitystoimenpiteet oikeille toiminteille tai osastoille, jolloin liiketoiminnan kehittämisestä tulee tehokkaampaa. Mahdollisten tuotevikojen ja palveluongelmien taloudellissiin vaikutuksiin päästään myös paremmin kiinni kun suullinen asiakaspalaute kirjautuu automaattisesti asiakaspalvelun järjestelmiin Moontalkin palveluympäristön integraatioiden avulla.
3. Työaika voidaan käyttää järkevämmin
Kun keskustelujen sisältö kirjautuu automaattisesti oikeille asiakaskorteille, työ tehostuu itsestään. Työaikaa ei enää tarvitse käyttää aiempien asiakaspuheluiden sisällön kertaamiseen ja tiedon metsästämiseen.
Käytännössä tämä tarkoittaa:

Työaikaa voidaan kohdistaa eri projekteille ja asiakkaille tarkemmin käytyjen keskustelujen pohjalta, sillä tiivistelmät on luettavissa suoraan asiakaskortilta.

Asiakaskohtaiset konsultointikustannukset voidaan osoittaa ja laskea automaattisesti jos käytössä on esimerkiksi Koho-integraatio tai muu vastaava ajanhallintajärjestelmä.

Sisäisten ja ulkoisten tehtävien resurssien kohdistaminen tehostuu viestinnän ollessa sujuvampaa ja ajankohtaista.
4. Liiketoiminnan trendien tunnistaminen
Mistä ja miten asiakkaasi puhuvat tuotteistasi tai palveluistasi? Minkälaisia kysymyksiä, huolenaiheita tai haasteita he tuovat esille keskusteluissa?
Asiakaskeskusteluista näkee ensimmäisenä, kun markkinoilla tapahtuu jotain. Kun asiakkaat alkavat puhua tietyistä aiheista, voidaan ennustaa alkavaa muutosta. Moontalkin palveluekosysteemin kokoama analytiikka yhdistettynä yrityksen muuhun liiketoimintadataan mahdollistaa markkinan syklisyyden ja trendien ennakoitavuuden.
Jokainen rooli hyötyy omalla tavallaan:
Rooli | Moontalk AIRIn hyödyt |
---|---|
Asiakaspalvelujohto | Ymmärtää kontaktisyyt ja resurssitarpeet reaaliajassa |
Myyntijohto | Näkee parhaiden myyjien argumentit, ostosignaalit ja mahdolliset estekohdat |
Laadunvalvonta ja valmennus | Saa tarkkaa dataa koulutuksen ja prosessien kehittämisen näkökulmasta |
Toimitusjohtaja | Ymmärtää eri asiakassegmenteistä nousevia trendejä ja saa johtamisen kannalta tärkeät indikaattorit ilman välikäsiä |
Tuotekehitys ja markkinointi | Tietää mistä asiakkaat puhuvat, ei ainoastaan mitä vastaavat lomakkeisiin |
Käyttövinkkejä: Näin saat maksimaalisen hyödyn irti puhedatasta
Aloita siitä mikä kiinnostaa eniten
Analysoitko asiakaspalvelua, myyntiä vai projektikeskusteluja? Eri kontekstit voivat vaatia erilaista analytiikkaa ja lähestymistä. Pidä huoli, että käytössäsi oleva alustateknologia sopii tarpeisiisi. Lue lisää Moontalk AIRIsta.
Panosta puheentunnistuksen laatuun
Suomen kieli vaatii erikoisosaamista ja mahdolliset käännösvaiheet voivat muuttaa puheen sisältöä. Monet ulkomaiset puheratkaisut toimivat parhaiten ainoastaan englanniksi. Valitse siis työkalu, joka on optimoitu kotimaisille tarpeille.
Vie data oikeaan paikkaan
Pelkkä datan kerääminen ei riitä. Tee puheanalytiikasta selkeästi luettavaa ja näkyvää esimerkiksi Bislenz tai Power BI -dashboardien avulla, joita johto ja operatiiviset tiimit voivat hyödyntää vaikkapa viikkotasolla.
Liitä johtopäätökset osaksi jatkuvaa kehitystä
Löydösten jalkauttaminen suoraan osaksi myynnin valmennusta ja asiakasviestintään Luo palautesilmukka, jossa tieto ohjaa toimintaa.
Ennakoiva kommunikaatio luo taloudellista läpinäkyvyyttä
Moontalk muuttaa merkityksellisen vuorovaikutuksen dataksi, joka kertoo, mitä liiketoiminnassasi todella tapahtuu.
Investointi älykkääseen kommunikaatioteknologiaan maksaa itsensä takaisin kuukausissa, kun resurssit kohdistuvat sinne missä niitä todella tarvitaan.
Haluatko nähdä, miten yrityksesi puheviestintä muuttuu strategiseksi johtamisen työkaluksi?